Zeshonderd keer op het podium van Koninklijk Theater Carré staan: Herman van Veen is de allereerste die deze mijlpaal bereikt. Het Amsterdamse theater is inmiddels “een thuis” voor de 78-jarige podiumkunstenaar: “Ik heb de sleutel van de voordeur.”
Zingen, schrijven, acteren, componeren, regisseren, presenteren, vioolspelen, schilderen: Herman van Veen kan het allemaal. De in 1945 geboren kunstenaar staat bekend om zijn voorstellingen met een mix van muziek, poëzie, kleinkunst, dans en visuele elementen.
Van Veen was slechts twintig jaar toen hij zijn theaterdebuut maakte met de solovoorstelling Harlekijn. De allereerste keer in Carré weet hij nog goed. “Dat was op 5 mei 1971”, vertelt hij aan NU.nl. “Er zaten ongeveer vierhonderd mensen in de zaal. Voornamelijk familie, buren, vrienden, studiegenoten en een handvol pers.”
Sindsdien reist hij met duizenden voorstellingen de wereld over. Van België, Duitsland en Frankrijk tot aan Zuid-Afrika, Canada en de Verenigde Staten: Van Veen wordt op handen gedragen.
Na die eerste keer in Carré volgden tientallen programma’s, waaronder De zaal is er (1986), Alles in de wind (1996) Nederlanders in Carré (2008) en Kersvers (2014). Vrijdag bereikt de entertainer een unieke mijlpaal: zijn zeshonderdste keer op het podium van Koninklijk Theater Carré Amsterdam. Dit keer met De Voorstelling.
‘Ineens sta ik voor de zeshonderdste keer in Carré’
Dat hij nu een mijlpaal bereikt in Carré is iets waar de podiumkunstenaar “fier” op is. “Die zeshonderdste zegt immers ook iets over de kwaliteit van het aanbod door de jaren heen.” Toch lijkt de tijd gevlogen voor Van Veen. “Ik heb er een dikke vijftig jaar over gedaan, maar heb dat niet gemerkt. Ineens is dat zo.”
Het Amsterdamse theater, dat als een rode draad door zijn carrière loopt, heeft inmiddels een bijzondere betekenis voor Van Veen. “Carré is de enige plek ter wereld waar wij zó intensief en zó lang achter elkaar spelen en speelden. Na afloop van de vijfhonderdste voorstelling in Carré kreeg ik de sleutel van de voordeur. Ik heb er dus een thuis bij.”
Van Veen hoopt nog lang op het podium te staan
Van Veen, die bij het grote publiek bekend is van nummers zoals Opzij, Toveren, Suzanne en Weet je Nog, heeft een indrukwekkend oeuvre. Van zijn hand verschenen zo’n honderdtachtig albums, evenveel boeken, twee dozijn toneelstukken en een boel schilderijen. Wel heeft de entertainer zijn persoonlijke favorieten.
“Wat mijn boeken betreft vind ik vooral Moeders gelukt. Van de albums vind ik tot op heden Signalen (1984), De wisselaars (1985) en Anne (1986) het meest geslaagd en natuurlijk, zoals altijd, de jongste.”
Met die laatste doelt Van Veen op het in oktober verschenen album In Vogelvlucht 3. Speciaal voor zijn mijlpaal verschijnt het album in een gelimiteerde oplage van zeshonderd stuks geperst op transparant geel vinyl.
Van Veen laat weten zich te verheugen op zijn optreden van vrijdag. Als het gaat om zijn wensen of dromen voor de toekomst, is hij heel kort: “Dat dit alles zo lang mogelijk mag duren.”